تاریخچه پنل های خورشیدی از زمان کشف تا به امروز

تاریخچه پنل های خورشیدی از زمان کشف تا به امروز

تاریخچه پنل های خورشیدی از زمان کشف تا به امروز

مقایسه راندمان و هزینه ها در زمان های تاریخی گروه برق و مهندسی صنعت بخش با افتخار در خدمت شما عزیزان در زمینه سیستم های خورشیدی میباشد}0664333932//09167503932/
استرکی
1400/7/4
0 نظر

درسال ۱۸۳۹میلادی ،فیزیکدان فرانسویی ادموند بوکرل
((Mond becqu erel)),
موفق ب کشف اثر فتوولتائیک در هنگام‌ازمایش یک سلوله ساخته شده از الکترود هایه فلزی در محلول رساناشد.
وی متوجه شدکه با در معرض قرار گرفتن نور این سلول ها،
ولتاژ افزایش یافته و الکتریسیته بیشتری  تولید میگردد.

درسال ۱۸۷۳،میلادی،ویلوبی اسمیت
((willoughby smith))
کشف کرد ک‌سلنیوم می تواند  به عنوان‌یک‌رسانای نوری خوب عمل نموده و تنها سه سال پیش از اطن کشف ،
ویلیام گریل آدامز
((william Grylls Adams))
و ریچارد ایوانس
((Richard Evans))

پدیده فتوولتائیک کشف شده توسط بکورل رابر رویه سلنیوماعمال کردن
تقریبا پنجاه سال پس از کشف اثر فتوولتائیک ؛
مخترع آمریکایی چالز فریتز
((Charles Frittz))
توانست اولین سلول کار امد خورشیدی سلنو یمی را ارائه نماید.
اگر چه  امروزه در سلول های خورشیدی و برای ساخت پنل های مدرن از سیلیکون استفاده می شود،
اما سلول خورشیدی فریتز ،یک نقطه عطف مهم در پیشرفت و توسعه فناوری مورد استفاده امروز است .

نکته جالب در فراینده توسعه و تکامل  سلول های خورشیدی ،نفش بسیار کلیدی فیزیکدانان است.
بکورل با کشف اثر فتوولتائیک و فریتز  را ساخت نخستین نمونه سلول خورشیدی و به نوعی نسل اولیه این سلول ها  از پیشگامان دسن حوزه محسوب میشوند .
البرت‌ اینشتین ،فیزیکدان مشهور المانی  از دیگر افرادی است که توجه جهانیان را به انرژیه خورشیدی و پتانسیل های بالقوه اشجلب نموده .وی در سال 1905 میلادس مقاله  ای در مورد اثر
((فتوالکتریک‌))
و چگونگی حمل اانرزی توسط نو،منتشر ساخت که اثر کلیدی در توجه و پذیرش بیشتر برایه انرژی  خورشیدی داشت.
اینشتن بابت خدمات ارزشمندش ب فیزیک نظری و به طور خاص کصشفیات پیرامون  اثر فتوالکتریک،جایزه نوبل سال 1921میلادی را به خود اختصاص داد.با وجود تلاش هایه مخترعین و دانشمندان فوق . توسعه و تجاری سازی  دستگاهی که بتواند انرژی خورشید را ذخیره و قایل استفاده نماید .تا سال های میانی قرن بیستم‌ممکن نبود تقریبا صد سال پس از کشف ادموند  بکورل و به فاصله کوتاهی  از اختراع  ترانزیستور ،در سال ~_1939_میلادی راسل اهل
((Russell ohl)),
موفق به ساخت نخستین سلول هاس خورشیدی به معنای مدرن ان گردید.
در سال 1954میلادی سه مخترع فعال در ازمایشگاه های بل ،به نام هایه داریل چاپیین ،کالوین فولر؛وجراد پیرسون از این طراحی استفاده نموده و موفق به ساخت یک سلول خورشیدی کار امد  با استفاده از سیلیکون شدند .
این دستاورد ،جهش بزرگ ب سمت سلول هایه خورشیدی نسل کنونی  و پنل هایه مدرن خورشیدی به حساب می اید. از مزایای سیلیکون ،می توان به راندمان بهتر و در دسترس بودن گسترده ان ب عنوان یک منبع طبیعی اشاره نمود.با رشد فناوری های فضایی و موفیقت های پی درپی بشر در زمینه طراحی و ساخت فضاپیماهای غول پیکر در دهه های ۱۹۵۰و ۱۹۶۰میلادی ؛پنل های خورشیدی برای تامین انرژی بخش های مختلف این فضا پیماها مورد استفاده قرار گرفت.

در دهه ۱۹۷۰ میلادی ، کمبود نفت موجب وابستگی آمریکا به منابع انرژی خارجی شده بود و فشارهای اقتصادی فزاینده ناشی از این موضوع ، ضرورت نوآوری برای تامین انرژی را تامین ساخت . در همین زمان ، ((جیمی کارتر )) رئیس جمهور وقت آمریکا ، از پنل های خورشیدی بر روی سقف کاخ سفید استفاده نمود که پیامی واضح برای عموم مردم این کشور، مبنی بر استفاده از انرژی پاک به حساب می آمد
برای درک بهترروندمستمرپیشرفت فناوری های خورشیدی ازبدواختراع آن تاکنون،می توان مقایسه ای ازمنظرعملکردوقیمت سلول های خورشیدی داشت.
((کشف اولیه بکورل،ساخت پنل های اولیه خورشیدی راموجب شد
که راندمانی یک درصدی وهزینه ای ۳۰۰دلاری به ازای هروات انرژی تولیدی دربرداشت.این درحالی است که درآن زمان،تولیدهروات برق ازطریق مصرف زغال سنگ،تنها۲تا۳دلارهزینه داشت.

سلول های خورشیدی سیلیکونی آزمایشگاه های بل،باراندمان تقریبا۴درصدی کارمی کردندکه باتوسعه های بعدی به بازده ۱۱درصدی هم رسیدند.
این یک پیشرفت قابل توجه بودکه برای اولین باردرتاریخ، کارگردمداوم وچندساعته یک دستگاه الکتریکی راممکن میکرد.
درسال ۱۹۵۹،《hoffman Electronics》موفق به ساخت پنل هایی بابازده ۱۰درصدشدکه درسال ۱۹۶۰میلادی،آن رابه ۱۴درصدافزایش دادند.

این رکورد و پیشرفت هایه بعدی ،راهیابی پنل هایه خورشیدی یه صنعت هوا فضا را تسریع نمود و کم کم ،قیمت برق تولیدی به حدود ۱۰۰دلار به ازای هر وات رسید .
یکی از نقاط عطف مهم در رمینه کاهش  قیمت وبهبود عملکر سلول هایه خورشیدی،تامین مالی تحقیقات دکترالیوت بر من،
از سوی شرکت‌
((Exxon))
بود که هزینه هر وات برق تولیدی را به حدود ۲۰ دلار کاهش داد.امروزه پنل های خورشیدی دارای راندمانب بین ۱۵ تا ۱۸ درصد بوده و هزینه هر وات برق تولیدی ،تنها برابر با ((۰،۵۰))دلار است .
 
شاید بزرگترین جهش از منظره بازده و قیمت پنل های خورشیدی را بتون طی یک دهه اخیر دانست جایی که بسیاری از شرکت های فناور مشهور از جمله تسلا،به توسعه و تجاری سازی نسل جدید فناوری های خورشیدی ورور نمودند

البته لازم به ذکر است که سیر تحویل در پنل های خورشیدی از انچه ما ب شما گفتیم مفصل تر بوده و نیازمند تحقیقات بیشتر میباشد .
.ب امید افزایش فرهنگ استفاده از این فناوری در خاور میانه 🔋

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر